حسابرسی مالیاتی چیست؟ و پروسه اجرایی حسابرسی مالیاتی

مالیات یکی از منابع درآمد زایی دولت ‌ها و با هدف ایجاد تعادل ثروت در میان اقشار مختلف جامعه از میان اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می‌ گردد. به‌ همین دلیل دولت توجه زیادی به بخش مالیات دارد و با تصویب ماده‌ ها و تبصره ‌های مختلف از راه ‌های فرار مالیاتی  جلو گیری می ‌کنند. همچنین در صورت عدم توجه به این ‌موضوع ممکن است با جرایم مالیاتی نیز مجازات شوید. بنابراین واحد های تجاری و شرکت ‌ها نیازمند زیر مجموعه‌ای در شرکت خود با عنوان حسابرس مالیاتی می ‌باشند. درواقع حسابرسی مالیاتی به روندی گفته می ‌شود که در طی زمان باید اسناد مالی و قوانین و مقررات مالیاتی را بررسی کرده و بعد از صحت اسناد آن ‌ها را ثبت نماید. که در طی آن مالیات بر درآمد محاسبه می ‌گردد. بنابراین حسابرسی مالیاتی بسیار مهم است و از آن جهت اهمیت دارد که زمان انجام آن نیز باید در زمان قانونی و تعیین‌ شده صورت پذیرد.

تعریف حسابرسی مالیاتی

همان‌ طور که گفتیم به پروسه‌ای که برای مطالعه و بررسی اسناد و همچنین نحوه انجام قوانین و مقررات مالیاتی را حسابرسی مالیاتی می ‌گویند. که عدم توجه و همچنین عدم دانش کافی در خصوص حسابرسی مالیاتی می ‌تواند با جریمه‌ های سنگینی روبرو شود. بحث حسابرسی مالیاتی بخش بسیار مهم در هر واحد  تجاری بوده و از مهم ‌ترین وظایف صاحبان کسب ‌و کار بشمار می‌ رود.

همه ما به ‌خوبی می ‌دانیم که مالیات چقدر برای دولت ‌ها اهمیت دارد و به همان ترتیب صاحبان مشاغل نیز باید به پرداخت مالیات نیز به‌ شدت توجه کافی داشته باشند. برای این‌ که بخواهیم حسابرسی مالیاتی یک واحد تجاری را تعریف کنیم باید بگوییم به فرایندی که باعث مشخص شدن مالیات بر درآمد می ‌شود گفته می ‌شود. به ‌طوری ‌که در این پروسه تمامی عوارض را مورد محاسبه قرار داده و شیوه پرداخت آن‌ ها نیز باید مشخص گردد.

مقاله پیشنهادی: اظهارنامه مالیاتی چیست؟

وظایف حسابرس مالیاتی

حسابرس مالیاتی یکی از پرسنل واحد های تجاری می ‌باشد که وظیفه او بررسی حساب‌ ها و منطبق کردن آن ‌ها با قوانین مالیاتی می ‌باشد. بنابراین یک حسابرس مالیاتی سیستم ‌های حسابداری و بخش ‌های کنترل مالیات را مورد ارزیابی قرار داده و داده ‌ها را تجزیه ‌و تحلیل می‌ کند.

یکی دیگر از وظایف حسابرسان مالیاتی آموزش قوانین مربوط به مالیات مستقیم به پرسنل و کارمندان یک واحد تجاری می ‌باشد. همچنین ثبت و ضبط و نگهداری تمام مدارک و مستندات مالیاتی نیز از جمله وظایف حسابرس مالیاتی شمرده می ‌شود و در انتها این حسابرسان مالیاتی هستند که گزارش‌ های مربوط به مالیات را تکمیل و تسلیم می ‌کنند.

پروسه اجرایی حسابرسی مالیاتی

یکی از کار هایی که حسابرسان مالیاتی انجام می ‌دهند تعیین نحوه اجرای حسابداری مالیاتی می ‌باشد. در ادامه مراحلی که حسابرسان مالیاتی در پیش می‌ گیرند تا بتوانند به اسناد مربوطه و بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی حسابرسی مالیاتی را بررسی کنند معرفی می کنیم.

در وهله اول حسابرسان مالیاتی دفاتر روزانه و دارایی‌ ها را مورد بررسی قرار می ‌دهند تا ببینند بر اساس آن می ‌توانند روند و فرآیند حسابرسی مالیاتی را انجام دهند یا نیاز به مستندات دیگر دارند.

در وهله دوم حجم اسناد واحد های تجاری را بررسی کرده و تعداد نیرو های لازم برای طی کردن روند حسابرسی مالیاتی را مشخص می ‌کنند.

در وهله سوم حسابرسان مالیاتی تمام اسناد و مدارک را بررسی کرده و همگی اطلاعات آن‌ ها را در فرم ‌های مخصوص ثبت و ضبط می ‌کنند.

در مرحله بعدی تمام کار برگ ها و فرم‌ های پر شده مورد بررسی قرار می ‌گیرد و اگر به نا معتبر بودن اسناد و مدارک پی ببرند برای شفاف‌ سازی حساب‌ های مالیاتی روش‌ های دیگری را اتخاذ می ‌کنند.

در مرحله آخر بعد از تجزیه ‌و تحلیل داده‌ های مربوط به حسابرسی مالیاتی، گزارش‌ های مربوطه نوشته ‌شده و همچنین هزینه ‌های مصرفی در طی فرآیند حسابرسی مالیاتی نیز مورد محاسبه قرار می ‌گیرد.

مقاله پیشنهادی: دفاعیه مالیاتی چیست؟

مزیت حسابرسی مالیاتی

حسابرسی مالیاتی یک امر الزامی و ضروری برای انواع مؤسسه‌ ها و واحد های تجاری می ‌باشد. علاوه ‌بر ضرورت حسابرسی مالیاتی مزیت‌ هایی نیز برای کارفرمایان و صاحبان کسب‌ و کار به‌ همراه دارد. با توجه به این‌ موضوع در طی فرآیند حسابرسی مالیاتی تمام داده‌ های مربوط به حسابرسی مالیاتی جمع‌آوری و مورد بررسی قرار می ‌گیرد که باعث می ‌شود تا صاحب کسب‌ و کار شرایط مالی و دیدگاه کاملی را از شرایط نهاد تجاری خود دریافت کنند. همچنین صاحبان کسب‌ و کار متوجه می ‌شوند که آیا اطلاعات مالی که در طی یک‌ سال مالی جمع ‌آوری کرده‌اند به ‌درستی ثبت و ضبط‌ شده است یا خیر. و در نتیجه با انجام این پروسه صاحبان کسب ‌و کار در زمان مقرر تمامی فعالیت ‌های مالیاتی خود را انجام داده و راه ‌حل ‌های قانونی که می ‌تواند در کاهش مالیات به آن ‌ها کمک کنند نیز می ‌توانند به‌ خوبی از آن‌ ها استفاده کنند که انجام این روند در طی زمان مقرر باعث می‌ شود تا واحد های تجاری از جوایز مالیاتی مانند معافیت ‌ها و تخفیف ‌های مالیاتی بهره ‌مند شوند.

موارد مورد بررسی در حسابرسی مالیاتی

حسابرسان مالیاتی در طی فرآیند انجام حسابرسی مالیاتی خود، مواردی را مورد بررسی قرار می ‌دهند که از جمله این موارد شامل؛ میزان درآمد ها و هزینه‌ ها، صورت‌ حساب تمام معاملات شامل صادرات و واردات، بررسی دارایی ‌های ثابت و درگردش، بررسی صورت‌ حساب گردش کالا و همچنین مواد خام اولیه، بررسی مبانی مالیات تکمیلی و حقوق، مراودات صورت‌ گرفته با اشخاص ثالث و همچنین تعدیلات سنواتی که به واحد تجاری اختصاص‌ یافته و در نهایت ارزش تمام ‌شده تمامی کالا ها و خدمات به بررسی و هماهنگی داده‌ های مربوطه با ترازنامه مالی و دفاتر حسابداری نهاد های تجاری می پردازند.

مدارک مورد نیاز جهت حسابرسی مالیاتی

حسابرسان مالیاتی برای انجام فرآیند حسابرسی مالیاتی نیازمند اسناد و مدارکی هستند تا بتوانند فرایند مالیاتی را به ‌صورت کاملاً شفاف انجام دهند. از جمله‌ مدارک می ‌توان به؛ مدارک مربوط به سود و زیان، اظهارنامه ‌ها، ترازنامه ‌ها و همچنین تاریخ تحویل و تسلیم اظهارنامه‌ های مالیاتی، اسناد و مدارک مربوط به دفاتر حسابداری مربوط به‌ سال مالی، تمامی اسناد و مدارک مربوط به مراودات خارجی مانند صادرات و واردات که شامل اسامی فروشنده و خریدار و مبالغ وصول و پرداخت‌ شده و نیز تاریخ پرداخت‌ ها نوع کالا و همچنین تاریخ پروانه مربوطه،  اسناد مربوط به انجام مراودات و معاملات مضاربه‌ای و مقدار سود و زیان آن ‌ها و همچنین مالیات تعلق ‌گرفته به آن می‌ باشد.

همچنین صاحبان نهادهای تجاری و واحدهای کسب‌وکار باید تمامی اسناد حسابرسی را که به‌سرعت عبور مالیاتی تسلیم کرده‌اند را در اختیار حسابرس مالیاتی قرار دهد همچنین صاحبان کسب‌وکارها باید تمام موارد مالیاتی خود چه مالیات‌های تکلیفی و چه معافیت‌ها و جوایز مالیاتی را نیز در اختیار حسابرسان قرار دهند به لیست قراردادهای مالی اعم از قراردادهای رهن و اجاره، خرید یا فروش و احساسات را به او ۱ حقوقی مربوط به مالیات و امراض به‌همراه اسناد مربوط به بیمه و اسناد پرداختی را باید در اختیار حسابرسان مالیاتی قرار دهند.

مقاله پیشنهادی: 

نکات طلایی حسابرسی مالیاتی

در این بخش ما واحد های تجاری را به دو دسته واحد های خرد و کلان تقسیم می ‌کنیم. اگر کسب ‌و کار شما در زمره واحد های تجاری کوچک شمرده می‌ شود، شما می‌ توانید از کتاب‌ ها و جزوه‌ های حسابرسی مالیاتی بهره ‌مند شوید تا مفاهیم پایه را یاد گرفته و همچنین می‌ توانید نمونه گزارش‌ های حسابرسی مالیاتی را از اینترنت دانلود کرده تا بدانید که چه اسناد و مدارکی برای حسابرسی مالیاتی خود نیاز دارید. در خصوص کسب‌ و کار های بزرگ نیز باید بدانید که امور حسابرسی مالیاتی و حسابداری مالی خود را باید به گروهی متخصص واگذار کنید. پیوند محاسب ازجمله شرکت‌ های خدماتی مالیاتی می ‌باشد که شما را در زمینه انواع امور مالیاتی راهنمایی کرده و امور حسابرسی مالیاتی شما را نیز انجام می ‌دهد. متخصصین پیوند محاسب نسبت‌ به تمامی قوانین و مقررات و همچنین به برخی از مسائل حقوقی مالیاتی نیز تسلط دارند. که می ‌تواند در زمان مقرر تمام فعالیت ‌های حسابرسی مالیاتی را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.

در نهایت

پیوند محاسب در این بخش هر آنچه که برای شما لازم است که در مورد حسابرسی مالیاتی بدانید در اختیار شما قرار داده ‌است و شما با مطالعه این بخش به‌ صورت کامل تمام مفاهیم و روند حسابرسی مالیاتی آشنا شده‌اید. مشاوران پیوند محاسب در کنار شما هستند تا هر گونه سوال و ابهامی که در خصوص بخش مالیات و حسابرسی مالیاتی در ایران دارید به شما کمک کرده و همچنین این فرایند را برای شما انجام دهند.

نظرات