کد اقتصادی چیست؟ مراحل ثبت‌نام و دریافت کد

مقدمه

 امروزه سازمان امور مالیاتی کشور برای تنظیم دقیق دریافت مالیات و برنامه ‌ریزی ‌ها و همچنین برای مدیریت کسب ‌و کار ها تمامی واحد های تجاری و اقتصادی را ملزم به دریافت کد اقتصادی کرده‌ است. یکی از سوالاتی که امروزه بسیار شنیده می ‌شود در مورد کد اقتصادی می‌ باشد که از جمله می ‌توان به سوالاتی چون کد اقتصادی چیست؟ نحوه ثبت ‌نام و دریافت کد اقتصادی به چه صورت می ‌باشد؟ و غیره اشاره کرد.

بنابراین در این بخش مجموعه پیوند محاسب تصمیم دارد تا شما را با کد اقتصادی و مراحل ثبت ‌نام و دریافت آن آشنا کند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کد اقتصادی چیست؟

 به‌ طورکلی می ‌توان این سوال را با یک مثال تعریف کرد. همه افراد یک جامعه دارای یک کد با عنوان کد ملی می ‌باشند که این کد منحصر به‌ فرد بوده و مخصوص یک شخص می ‌باشد بنابراین کد اقتصادی نیز یک عدد ۱۲ رقمی بود که منحصراً برای هر واحد تجاری و اقتصادی ارائه می ‌شود و این کد برای هر واحد به صورت مجزا می ‌باشد.

 همان‌ طوری‌ که گفته شد کد اقتصادی ۱۲ رقم بود و این کد توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای هر واحد تجاری به‌ صورت مجزا ارائه می ‌گردد.

 اشخاص حقیقی و حقوقی همه دارای کد اقتصادی می ‌باشند و سازمان امور مالیاتی کشور مؤدیان مالیاتی و یا این اشخاص را با این کد اقتصادی یا همان شماره اقتصادی می ‌شناسد. حال ممکن است برای شما سوال شود که آیا شماره اقتصادی با کد اقتصادی متفاوت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، شماره اقتصادی یا کد اقتصادی اصطلاحی با یک معنا و مفهوم در سازمان امور مالیاتی کشور شناخته می ‌شوند که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دارای واحد های تجاری و اقتصادی می ‌بایست حتماً این کد را داشته باشند. حال ممکن است بپرسید که فایده‌ی داشتن کد اقتصادی چیست؟ و یا چرا باید همه اشخاص حقیقی و حقوقی کد اقتصادی داشته باشد؟ به‌ طور کلی تمام فرآیند هایی که در یک واحد تجاری اعم از خدمات، خرید و فروش ها، قرار داد ها و فاکتور ها صورت می ‌پذیرد همه در این کد اقتصادی مربوط به واحد اقتصادی ثبت می‌ گردد.

تا این‌جای کار به ‌خوبی با کد اقتصادی آشنا شدید بنابراین در ادامه تمام شرایط، تبصره‌ ها و مراحل ثبت ‌نام و دریافت کد اقتصادی را برایتان شرح خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی : چگونه بفهمیم چقدر بدهی مالیاتی داریم

 

مراحل دریافت و ثب نام کد اقتصادی

مراحل دریافت و ثبت نام کد اقتصادی

 دارندگان واحد های اقتصادی و تجاری می‌ بایست بعد از ۲ ماه از ثبت شرکت و دریافت کارت بازرگانی خود با به‌ همراه داشتن معرفی ‌نامه یا وکالت‌ نامه مربوطه به سازمان ‌های دارایی محدوده فعالیت خود رجوع کرده و نسبت ‌به دریافت کد اقتصادی و مشخص کردن حوزه مالیاتی خود اقدام کنند.

 مدارک که لازم است شما برای دریافت کد اقتصادی به اداره دارایی محل فعالیت خود تحویل دهید شامل؛

 ابتدا می ‌بایست دفترچه مربوطه را از اداره دارایی دریافت و نسبت ‌به تکمیل آن اقدام کنید همچنین در بخش ثبت و شناسایی اداره دارایی می ‌باید فرم ‌های مربوطه را دریافت و تکمیل کنید. تمام مدارک شناسایی اعضای هیئت ‌مدیره شامل کپی شناسنامه و کپی کارت ملی، آگهی ثبت و تأسیس شرکت  در دو نسخه، کپی اساس‌ نامه شرکت، شرکت ‌های غیر  سهامی می ‌بایست از اظهار نامه ‌ها، یا شرکت نامه و یا تقاضا نامه ‌های خود کپی تهیه کنند. همچنین آگهی که در روزنامه ‌های رسمی به چاپ رسیده است نیز کپی آن لازم می‌ باشد و همچنین از پروانه بهره ‌برداری و یا مجوز تأسیس شرکت می‌ بایست کپی به اداره دارایی تحویل داده شود. همچنین از سند مالکیت محل تأسیس شرکت و یا قرار داد استیجاری واحد تجاری که توسط واحد مالیاتی منطقه تأیید شده باشد می ‌بایست کپی تهیه شود و نامه شروع و یا قطع فعالیت به ‌همراه داشته و همچنین پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی نیز باید داده شود و دیگر مدارکی که ممکن است برخی از اداره‌ های دارایی محدوده فعالیت شما دریافت کنند.

نکات مهم جهت اخذ کد اقتصادی

 چه کسانی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟ تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه فعالیت ‌های تجاری اعم از تولید و توزیع کالا، فعالیت‌ های خدماتی، تولیدی، فعالیت در زمینه صادرات و واردات و مونتاژ کالا فعالیت می ‌کنند می ‌بایست کد اقتصادی دریافت کنند.

 از جمله مدارکی که هر شخص حقیقی و حقوقی که در شغل های مذکور فعالیت می ‌کند می ‌بایست داشته باشد شامل جواز فعالیت تجاری، مکان فعالیت تجاری، رسید بانکی و پرینت مربوط به کد اقتصادی می‌ باشد.

پیشنهاد مطالعه: خود اظهاری مالیاتی چیست؟

 

کد اقتصادی چه کاربردی دارد

کد اقتصادی چه کاربری دارد؟

 سوالی که برای بسیاری از اشخاص فعال در حوزه‌ های تجاری و اقتصادی به وجود می ‌آید کد اقتصادی می‌ باشد با توجه به اهمیت بسیار بالای مالیات، صدور فاکتور ها و تنظیم دفاتر قانونی کد اقتصادی حرف اول را می‌ زند که می ‌بایست حتماً برای صدور و تنظیم دفاتر و فاکتور ها از کد اقتصادی استفاده شود در غیر این صور فاکتور ها و دفاتر قانونی فاقد اعتبار می ‌باشند. همچنین دریافت کارت بازرگانی پیش‌ نیاز آن کد اقتصادی می‌ باشد. از جمله موارد دیگری که وجود کد اقتصادی برای آن‌ ها الزامی است می‌ توان به مواردی چون؛ ارائه اظهارنامه‌ های ارزش افزوده و مالیاتی، ثبت و عقد قرار داد های تجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت در مناقصه ‌ها و مزایده ‌ها و همچنین دریافت گواهی ارزش افزوده اشاره کرد که در صورت نبود کد اقتصادی، فعال تجاری توانایی انجام هیچ کدام از اعمال مذکور را نخواهد داشت.

کسانی که مشمول دریافت کد اقتصادی نمی‌باشند

 به ‌طورکلی با توجه به قوانین و مصوبات سازمان امور مالیاتی کشور افرادی که در حوزه‌ های فرهنگی فعالیت می‌ کنند نیاز ندارند تا کد اقتصادی دریافت کنند از جمله این مشاغل می‌ توان به مکان ‌های مذهبی مانند مساجد، تکایا، حسینیه‌ ها و هیئت‌ ها و اشخاص حقیقی که در زمینه‌ های هنری فرهنگی فعالیت می ‌کنند و همچنین افراد حقیقی که در حوزه پیمانکاری فعالیت خود را دنبال کرده و ارزش پیمان‌ های آن‌ ها در طول سال به ۵ میلیون تومان نمی ‌رسد. این افراد نیازی ندارند تا کد اقتصادی دریافت کنند.

نحوه دریافت کد اقتصادی (مراحل ثبت‌نام و دریافت کد)

 با توجه به مصوبات و قانون ‌های نوشته ‌شده برای دریافت کد اقتصادی می‌ بایست مراحلی طی شود تا در نهایت کد اقتصادی توسط اداره دارایی در حوزه مربوطه برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه گردد.

 برای ثبت ‌نام ابتدا می ‌بایست به سایت gov.ir که متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور می ‌باشد رجوع کرده و بر روی دکمه ثبت‌ نام الکترونیکی کد اقتصادی کلیک نمایید در صفحه‌ی بعدی با فرم پیش‌ ثبت ‌نام کد اقتصادی مواجه می ‌شوید که می‌ بایست اطلاعات مد نظر را وارد کرده و نسبت‌ به ثبت آن‌ ها اقدام نمایید بعد از انجام این مرحله رمز و کد کاربری شما از طریق سازمان امور مالیاتی برایتان ارسال می‌ گردد. در خصوص وارد کردن اطلاعات باید دقت کافی را داشته باشید. زیرا اگر اطلاعاتی مانند آدرس، کد پستی و یا اطلاعات شخصی را اشتباه وارد کنید این اطلاعات برای شما ارسال نمی ‌گردد که می ‌بایست مجدد نسبت‌ به ثبت نام کد اقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی اقدام کنید.

 بعد از دریافت رمز و کد کاربری از داخل سایت مذکور گزینه ثبت‌ نام کد اقتصادی را انتخاب کرده و با توجه به فرم ‌هایی که در اختیار شما قرار می ‌گیرد اسناد و مدارک مورد نیاز راه تکمیل نموده و نسبت ‌به ذخیره سازی آن‌ ها اقدام نمایید. اگر به ‌طور کامل مراحل بالا را اجرا کرده باشید در نهایت کد اقتصادی برای شما صادر می ‌گردد.

پیگیری ثبت‌ نام کد اقتصادی

 برای این‌ که نسبت‌ به وضعیت ثبت‌ نام کد اقتصادی خود آگاهی داشته باشید می‌ توانید با مراجعه به سایت مذکور گزینه وضعیت ثبت ‌نام کد اقتصادی را انتخاب کرده و با وارد کردن اطلاعات کد کاربری و رمز از وضعیت ثبت  ‌نام خود اطلاع بدست آورید همچنین اگر اخطار ها یا خطاهایی نیز در ثبت‌ نام شما وجود داشته باشد در این بخش برای شما نشان داده می‌ شود که می‌ بایست در اسرع وقت نسبت ‌به رفع آن ‌ها اقدام نمایید.

آیا کد اقتصادی همان شناسه ملی است؟

 سوالی که برای بسیاری از مؤدیان مالیاتی و صاحبان کسب ‌و کار ها ایجاد می ‌شود این است که آیا شناسه ملی و کد اقتصادی با یکدیگر تفاوت دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کد اقتصادی به افراد حقیقی و حقوقی که صاحبان کسب ‌و کارهایی  هستند که مشمول مالیات می ‌شود تعلق می ‌گیرد ولی شناسه ملی صرفاً متعلق به اشخاص حقوقی بوده و ارقام آن ۱۱ می ‌باشد در صورتی‌که کد اقتصادی ۱۲ رقم می‌ باشد. همچنین شناسه ملی توسط اداره ثبت شرکت ‌ها صادر گردیده و کد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می ‌گردد. که در نهایت می‌ توان گفت شناسه ملی توسط قوه قضاییه و کد اقتصادی توسط قوه مجریه صادر می‌ شود.

باطل شدن کد اقتصادی

 بر اساس ماده ۱۷ تبصره ۳ آیین ‌نامه ماده ۱۶۹ که مربوط به قانون مالیات ‌های مستقیم می ‌باشد. در مواردی باعث باطل شدن کد اقتصادی می‌ گردد. که این موارد شامل فوت اشخاص حقیقی، اعلام خاتمه فعالیت اقتصادی توسط اشخاص حقیقی، و ابطال کد اقتصادی توسط احکام مراجع قضایی.

پیامد نگرفتن کد اقتصادی

 در صورتی ‌که صاحبان کسب ‌و کار ها نسبت ‌به دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند در سال اول فعالیت خود می ‌بایست دو برابر سود به ‌دست‌ آمده از معاملات را به ‌عنوان جریمه پرداخت کنند. اگر برای سال دوم نیز نسبت ‌به دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند، شرکت آن ‌ها به مدت ۳ ماه پلمپ می‌ گردد. و اگر در سال سوم نیز واحد های تجاری و مؤدیان مالیاتی نسبت ‌به دریافت کد اقتصادی خود اقدام نکنند به 3 ‌تا ۶ ماه حبس محکوم می ‌گردند.

در نهایت

 مجموعه پیوند محاسب در این بخش در کنار شما بوده تا شما را با کد اقتصادی آشنا کرده و نحوه دریافت آن را برای شما شرح دهد. هم چنین اگر برای انجام فعالیت ‌های مالی و مالیاتی خود نیازمند مشاورین مالیاتی و حسابداران مالیاتی می ‌باشید می‌ توانید از متخصصین مجموعه پیوند محاسب بهره ببرید.

نظرات