مطالب آموزشی

ARTICLES

هزینه های قابل قبول مالیاتی

مالیات یکی از روش‌ های کسب درآمد دولت ‌ها می ‌باشد به‌ همین دلیل برای تمامی واحد های تجاری و کسب‌ و کار ها قوانین مالیاتی وجود دارد. اداره دارایی برای این‌ که مالیاتی که از واحد های تجاری دریافت می‌ گردد کاملاً خالص شده باشد قوانین و موادی را برای آن تصویب می‌کند.

ادامه مقاله...

حسابرسی مالیاتی چیست؟ و پروسه اجرایی حسابرسی مالیاتی

همان‌ طور که گفتیم به پروسه‌ای که برای مطالعه و بررسی اسناد و همچنین نحوه انجام قوانین و مقررات مالیاتی را حسابرسی مالیاتی می ‌گویند. که عدم توجه و همچنین عدم دانش کافی در خصوص حسابرسی مالیاتی می ‌تواند با جریمه‌ های سنگینی روبرو شود. بحث حسابرسی مالیاتی بخش بسیار مهم در هر واحد  تجاری بوده و از مهم ‌ترین وظایف صاحبان کسب ‌و کار بشمار می‌ رود.

ادامه مقاله...

مالیات بر تراکنش های بانکی چیست؟ و زمان دریافت مالیات بر تراکنش بانکی

همان ‌طور که بیان شد یکی از عوامل شکل ‌گیری مالیات بر تراکنش ‌های بانکی وجود پول ‌شویی، سند سازی‌ های بانکی برای فرار مالیاتی بود. که در طی آن نامه‌ای به ‌جهت شفاف ‌سازی تراکنش ‌های بانکی به بانک ‌ها ابلاغ گردیده بانک‌ ها را ملزم به شفاف‌ سازی تراکنش ‌های بانکی کرده ‌است.

ادامه مقاله...

معرفی سامانه خدمات ملی مالیات و امکانات آن

سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف ارائه خدمات الکترونیکی، در زمینه برخی امور مربوط به مالیات  ، درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir را راه اندازی کرد که با ثبت نام در این سامانه، با ورود به سایت آن، میتوانید از استعلام بدهی مالیاتی و استعلام پرونده های مالیاتی به صورت الکترونیک را مشاهده کنید

ادامه مقاله...

صورت معاملات فصلی چیست؟ و مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

. تمام قوانین مالیاتی کشور در زمره قانون مالیات‌ های مستقیم قرار می‌ گیرد، بر اساس ماده 169  این قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمره مؤدیان مالیاتی قرار می ‌گیرند ملزم هستند در پایان هر فصل یعنی هر ۳ ماه یک‌ بار تمامی معاملات اعم از خرید و فروش خود را به همراهی تمام اطلاعات مورد نیاز دیگر که طرف ‌های معاملاتی با یکدیگر صورت ‌جلسه کرده‌اند از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

ادامه مقاله...

معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان

طی سال‌ های اخیر مباحث و جلساتی تحت حمایت از این شرکت‌ ها به‌ جهت معافیت مالیاتی شرکت ‌های دانش بنیان از طرف دولت ارائه شده ‌است که علاوه‌ بر معافیت مالیاتی نیز حمایت ‌های مالی دیگری نیز برای شرکت‌ های دانش بنیان صورت می ‌گیرد.

ادامه مقاله...

مالیات حقوق چیست؟ کارمندان چه مالیات هایی باید بپردازند؟

از مهم ‌ترین اهداف در تئوری‌ های قوانین مالیاتی، پرداخت مالیات می‌ باشد که در نتیجه آن توزیع عادلانه درآمد است. در نظام مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات حقوق در زمره مالیات بر درآمد قرار گرفته و همچنین مالیات بر حقوق در ردیف مالیات‌ های مستقیم می ‌باشد و با تناسب خاصی از درآمد مشخص می ‌گردد.

ادامه مقاله...

چرا باید وکیل مالیاتی بگیریم؟ و چه اشخاصی به وکیل مالیاتی نیاز دارند؟

از وظایف وکیل مالیاتی، آشنایی و تسلط کامل به انواع مالیات و انواع قوانین مخصوص مالیات می‌ باشد، ۱ وکیل مالیاتی باید در زمینه اجرایی قوانین مالیاتی تجربه ‌های بسیار ارزشمندی داشته باشد تا بتواند به بهترین شیوه و در سریع‌ ترین زمان ممکن ۱ پرونده مالیاتی را به نتیجه نهایی برساند.

ادامه مقاله...

اظهارنامه مالیات عملکرد چیست؟ و زمان ارسال آن

اظهارنامه مالیاتی دارای انواع مختلفی می ‌باشد که یکی از آن اظهارنامه مالیاتی عملکرد است که این نوع اظهارنامه نیز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی باید تهیه و تنظیم گردد.

ادامه مقاله...

وکیل مالیاتی کیست؟ و مهمترین وظایف وکیل مالیاتی

یک وکیل مالیاتی که مشاور مالیاتی نیز نامیده می ‌شود، در دنیای پیچیده و اغلب در حال تغییر مالیات ‌ها دارای تخصص کافی است. وکلای مالیاتی بر اساس تحقیقات، بررسی‌ ها و مصاحبه ‌هایی که انجام می ‌دهند

ادامه مقاله...

همه چیز درباره مالیات بر ارث و نرخ آن

مالیات یک هزینه مالی اجباری است که دولت ‌ها برای تامین نیازهای خود در اداره کشور از مردم و نهاد های مختلف دریافت می‌ کنند. مالیات سابقه دیرینه‌ ای در اداره کشورها دارد و می‌تواند در دنیای امروزی و نظام مالی امروزی نیز موجب تأمین نیازهای یک دولت و همین‌طور خدماتی که آن‌ ها ارائه می‌ دهند شود

ادامه مقاله...

مالیات ارزش ‌افزوده چیست و چرا باید آن را بپردازیم؟

 مالیات نوعی هزینه اجباری برای اقشار مختلف جامعه اعم از حقیقی یا حقوقی است. این هزینه‌ ها برای اداره کشور پرداخت می ‌شود. شاید بپرسید دلیل پرداخت مالیات‌ ها چیست؟

ادامه مقاله...

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ انواع اظهارنامه مالیاتی در ایران

از آنجایی‌ که مالیات یکی از منابع بزرگ درآمدی دولت است، اظهارنامه‌ های مالیاتی نقش مهمی را در اخذ مالیات‌ ها دارند. موارد مختلفی وجود دارد که مالیات به آن‌ ها تعلق می‌ گیرد و این موارد شامل درآمد ها، سود ها، خدماتی که ارگان‌ های مختلف ارائه می ‌کنند

ادامه مقاله...

طرح جامعه مالیاتی و اهداف این طرح

طرح جامع مالیاتی جزء طرح های مهم و ملی کشور می باشد و در راستای اقتصاد مقاوتی تعرف شده است.

ادامه مقاله...

جرائم مالیاتی و مصدایق آن برای مجرمان

فرار از مالیات همیشه و همه جا موضوع جذابی برای مودیان است که قانون آن را جرم دانسته است .

ادامه مقاله...